Kort gezegd, sturen en organiseren we de inzameling en verwerking van oude banden van de producenten en invoerders die zijn aangesloten bij Recytyre en onderworpen zijn aan de aanvaardingsplicht.
Daarvoor werken we samen met heel wat partijen.
- producenten en invoerders van nieuwe banden
- verkopers zoals garages en bandencentrales - vaak zijn dit ook inzamelpunten en ophaalpunten van oude banden
- gehomologeerde ophalers van oude banden: onze Recytyre Partners
- erkende Recytyre-verwerkers
- en natuurlijk particuliere gebruikers
Het Recytyre-systeem telt nu ongeveer 5.000 inzamelpunten, bijna 770 producenten/invoerders (onze leden) en ongeveer 40 inzamelaars.
Lees hieronder hoe onze werking en financiering in elkaar zit, hoe we het Recytyre-systeem uitwerkten en wat onze taken nu precies inhouden.

Zoals hierboven geschetst, zijn bij dat proces heel wat partijen betrokken. De rol van Recytyre? Erover waken dat de verschillende partijen die bijdragen aan de keten vlot samenwerken: vanaf de invoer van nieuwe banden tot de verwerking en recyclage van de oude banden.
Onze werking: 2 markten
Het kader van die zogenaamde aanvaardingsplicht van oude banden situeert zich vandaag binnen twee markten, namelijk de vervangmarkt en de markt voor banden van eerste montage.
De vervangmarkt
Alle nieuwe banden die op Belgische markt komen, met uitzondering van fietsbanden, zijn sinds 2005 onderworpen aan de aanvaardingsplicht. Die is in twee fases ingevoerd:
- Fase 1 van 1 februari 2005: start van het financieringssysteem voor de inzameling van oude banden van personenwagens, 4X4, aanhangwagens en caravans, bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen, vrachtwagens en autobussen.
- Fase 2 van 1 maart 2006: start van het financieringssysteem voor de inzameling van oude banden van motoren, scooters, karts, quads, voertuigen en machines voor openbare werken, landbouw en industriële toepassingen (lucht, volrubber en bandages).
De markt voor banden van eerste montage
Ook alle nieuwe banden bestemd voor eerste montage op nieuwe voertuigen, aanhangwagens en machines die op de Belgische markt komen (uitgezonderd nieuwe banden bestemd voor nieuwe voertuigen van categorie M1 en N1) maken sinds 1 mei 2009 deel uit van de aanvaardingsplicht. Deze aanvaardingsplicht is operationeel sinds 1 april 2010.
Wat met het afval?
De oude banden van Recytyre-leden worden ingezameld door de partners van Recytyre. In samenwerking met deze ophaalpunten en erkende ophalers, wordt jaarlijks ongeveer 80.000 ton oude banden ingezameld.
Onze doelstellingen & taken
De doelstellingen en taken van Recytyre houden ondermeer in:
- de identificatie van de afvalbandenstroom;
- de ophaal- en recyclagedoelstellingen formuleren;
- meewerken aan de rapportering aan de Gewesten in verband met de afvalbandenstroom;
- homologatieregels vastleggen voor de ophaal-, sorteer- en verwerkingsactiviteiten die betrekking hebben op oude banden;
- de handelaars bijstaan bij het ophalen en verwerken van hun oude banden;
- alle oude banden die vrijkomen op de Belgische markt inzamelen(*);
- de wettelijke vooropgestelde doelstellingen op gebied van inzameling, sortering, (voor)verwerking en rapportering naleven.
(*) beperkt tot het aantal op de markt gebrachte banden door de Recytyre-leden en met uitzondering van de afvalbanden afkomstig van afgedankte voertuigen van categorie M1 en N1.
Kosten en financiering van het Recytyre-systeem via milieubijdragen
De financiering van het Recytyre-systeem is gegarandeerd o.b.v. de milieubijdragen.
Recytyre gebruikt deze milieubijdragen om haar erkende ophalers te betalen, alsook om de kosten te dekken die verbonden zijn aan haar verplichting om de regionale autoriteiten te informeren, haar interne werking en haar communicatie- en preventiecampagnes die gericht zijn op de markt.
It's not easy being green
