Verwerking en recyclage: wat gebeurt er precies?

Verwerking en recyclage van banden: achter die eenvoudige woorden schuilen heel complexe en boeiende processen. Ontdek hieronder wat er allemaal nog gebeurt met je oude banden en hoe we ze een nieuw leven geven.

Wat met je oude banden? Alles over hergebruik en recyclage met Recytyre!

Stel: je laat je gebruikte banden afgemonteerd achter bij je bandencentrale of garage. Einde van hun loopbaan? Welnee.

  • Soms komen ze nog in aanmerking voor de occasiemarkt
  • Al gehoord van loopvlakvernieuwing? Dat is een vorm van herstelling, vooral bij vrachtwagenbanden is dit een optie.
  • Als loopvlakvernieuwing onmogelijk is, dan is het rubber vaak nog goed voor materiaalrecyclage
  • En zijn de banden echt onbruikbaar, dan eindigen ze als een energiebron.

Occasie: tweede kans

Kom je wel eens op rommelmarkten? Dan ben je soms verbaasd over het aantal kleren in goede staat die tweedehands worden aangeboden. Zo zijn ook heel wat afgemonteerde banden nog perfect herbruikbaar. Elke ingezamelde band wordt grondig gecontroleerd:

  • is de profieldiepte nog voldoende? 
  • zijn er geen beschadigingen? 
  • ...

Is de band goedgekeurd voor dienst, dan kan hij perfect in het occasiecircuit terecht.

Herstelling: een nieuw loopvlak

Slijten doen banden onvermijdelijk, maar loopvlakvernieuwing kan de levenscyclus van een band soms aanzienlijk verlengen. Dit is alleen mogelijk bij banden waarvan het karkas (dit is de harde binnenkant van de band) nog intact is.

  1. Het versleten loopvlak (het gedeelte van de band dat tijdens het rijden contact maakt met de weg) wordt er afgefreesd,
  2. Daarna brengt men een nieuw loopvlak aan.
  3. Resultaat: een nieuwe band. Het materiaal dat vrijkomt van het oude loopvlak komt na bewerking keurig in het recyclagecircuit terecht. Zo gaat niks verloren.
Trois pneus renouvellement bande de roulement granulés
Herstelling via loopvlakvernieuwing. En het afgefreesde loopvlak is nog goed voor recyclage.

Een grote toekomst voor kleine stukjes grondstof 

Om oude banden geschikt te maken voor hergebruik of er nieuwe grondstoffen van te maken, is het doorgaans noodzakelijk ze eerst weer af te breken.

  • Knippen in ruwe repen

Dat proces start met shredding, ook wel voorbreking genoemd. Die shredders versnijden de banden in ruwe repen van circa 40 tot 300 millimeter.

De restanten van de staalgordels en de textielvezels zitten er in dit stadium nog in. Verontreinigingen zoals glas, steentjes en zand spoelen we weg met water, dat ook de shredders afkoelt.

  • En dan in steeds kleinere deeltjes

Voor sommige toepassingen is deze eerste bewerking al voldoende. Voor andere recyclagetoepassingen moeten we de banden nog verder verkleinen, en gaan de repen nog een stap verder naar een snijmolen.

In dat proces verwijderen installaties de metalen deeltjes magnetisch, terwijl ze de textielvezels met behulp van perslucht afzuigen of wegblazen. Indien nodig is zelfs het volledig vermalen tot korrels (granaat) of poeder mogelijk.

Het begin van nieuwe producten

Het granulaat is de basis voor een waaier aan nieuwe producten en toepassingen. Die zijn steeds talrijker:

  • geluidsisolerende vloeren en wanden
  • kunstgrasvelden
  • handgrepen
  • atletiekpistes
  • straatmeubilair
  • asfalt
  • en op termijn zelfs nieuwe banden!

Je begrijpt nu wel waarom we het hebben over materiaalvalorisatie: je oude band zit vol materialen die nog heel wat waarde hebben als nieuwe grondstof! 

Of toch een einde als energiebron?

Is er niks bruikbaars meer mee aan te vangen, dan eindigen banden als energiebron. Verbranding van al dan niet versnipperde afvalbanden is één van de oudste manieren om ze te verwerken. We noemen dat energetische valorisatie: verbranding in bv. cementovens met recuperatie van de energie die zo vrijkomt.

Natuurlijk is dit niet onze favoriete oplossing, maar al bij al is ze wel zinvol: rubber heeft een zeer hoge energie-inhoud en brandt prima.

Wist je ...

... dat we erin slagen om meer dan 90% van de versleten banden te recycleren tot bron voor nieuwe materialen?

... dat minder dan 10% eindigt als energiebron?

... en dat de energiewinning door verbranding gebeurt bij temparaturen van meer dan 1.000°C om zo min mogelijk afvalstoffen over te houden?

conducteur souriant dans une voiture auto

Het belangrijkste niet vergeten: afval vermijden

conducteur souriant dans une voiture auto

Verwerking en recyclage zijn prima, maar het beste afval is het afval dat we vermijden. Hoe jij je banden zo lang mogelijk laat leven en waarom dat goed is voor het milieu, je veiligheid én je portefeuille, lees je hier. 

witte wagen in zonlicht en natuur

Meer weten?

Ons team helpt je graag verder.